Kríza „nehryzie“ tam, kde sú samostatní a tvoriví mladí
ľudia
alebo Bohatstvo krajiny sa rodí v skúsenostiach mladosti
Ing. Ľubor Žák, CSc.,
učiteľ a environmentalista
Niekoľko slov o autorovi
článku. Ing. Ľubor Žák, CSc. je absolvent HF VŠT (1976) v Košiciach, 2
roky pôsobil ako výskumný pracovník PS,
a.s. Považská Bystrica (1976-1978), je
kandidát vied v oblasti informatiky, simulácie a riadenia
technologických procesov ÚVT VŠT Košice (1983), absolvent DPŠ IP TU Košice (2000) . Učiteľská prax – 2 roky
v zahraničí na SLŠ v Líbyi (1978 - 1980), 3 roky
profesor SPŠE Michalovce (1997 – 2000),
4 roky vychovávateľská prax
s rómskou mládežou
a protidrogové poradenstvo v CVČ Michalovce (2000 – 2004), 7 rokov učiteľ a koordinátor drogovej
prevencie ZŠ (od 2004). 5 rokov podnikateľská a poradenská prax OPORES-VIFA,
s.r.o. Michalovce (1992 – 1997)
v oblasti materiálových a energetických úspor separovaného zberu odpadov
– tvorca, manažér a koordinátor federálneho projektu - výskumných, projekčných, konštrukčných
a výrobných závodov Českej a Slovenskej republiky, 11 ročná prax
projektanta v oblasti informatiky, ekonómie a energetiky CHEMPIK –
CHEMPRO, a.s. Michalovce (1983 – 1994),
23 rokov tréner kresťanskej jogy, propagátor zdravého životného štýlu a protidrogový
poradca (od 1988) – semináre a workshopy v Košiciach, Michalovciach,
Strážskom, Vranove nad Topľou, Humennom, predseda Nadácie JÓGA-ROSA preregistrovanej na občianske
združenie SOPHIA-ROSA, skrátene SiROSA v
Michalovciach (od r.1992).
Skutočné
objavy nespočívajú v hľadaní nových pevnín,
ale
v pozeraní sa novými očami.
Marcel
Proust
Článok sa venuje návrhu pre osobný
rozvoj Emocionálnej Inteligencie EQ žiakov a študentov, ktorý by viedol ku zvýšenej
sociálnej a ekologickej mobilizácii predovšetkým mladých ľudí základných
a stredných škôl v regiónoch, aby získali aspoň základné životné
návyky cestou „dobrovoľníckej“ práce, ktorá by mala byť povinná a mala by
byť súčasťou bodovacieho systému na prijímacie pohovory na stredné školy
a na vysoké školy. Systém „dobrovoľníctva“ okrem osobného rozvoja
osobnosti mladých ľudí prispeje aj ku zlepšeniu životného prostredia, komunitného
života a miestnych aktivít nielen sociálneho života. Organizácia
a riadenie dobrovoľníctva žiakov bude riadiť triedna / školská mládežnícka
rada v úzkej spolupráci s vedením školy a miestnej samosprávy.
Systém dobrovoľníctva povedie ku vzniku koordinujúcich centier miestneho,
okresného, krajského a celoslovenského rozsahu, ktorý bude komunikovať,
kooperovať, podávať prehľady prostredníctvom web stránok na Internete.
Dnešné školstvo na Slovensku, ale aj
v Európe, je zamerané predovšetkým na osvojenie si kvanta vedomostí – IQ (Inteligenčný
kvocient - zaťažovanie ľavej hemisféry mozgu), čím priamo vychováva
k pasivite v súkromnom, pracovnom i v občianskom živote. Následky
vidíme okrem iného aj v slabej aktivite v oblasti samostatného
podnikania a vo všeobecnej závislosti na „tých hore“, aby sa „zariadilo,
dotiahlo, presunulo...“ niečo, čo by obyčajnému občanovi umožnilo pracovať. Následkom
sú aj rôzne štrajky a prejavy nespokojnosti, pretože od detstva väčšina
ľudí je zvyknutá „čakať
s natiahnutou rukou“, namiesto samostatného a konštruktívneho
osobného prístupu.
Nebyť
tvorivých a samostatných ľudí, nemali by sme žiarovku (T.A.Edison), parný stroj (J.Watt), telefón (A.G. Bell), auto
(G.Daimler), alebo lietadlá (bratia Wrightovci), ktorí bojovali s nedôverou a predsudkami
a ich sila vyrastala zo ideálu niečo dokázať. Rástla úroveň techniky,
poznania prírodných i humanitných vied. Dnes výchova ľavej hemisféry IQ encyklopedického poznania prevláda. Pokiaľ sa zanedbáva výchova
EQ – rozvoj osobnosti, umenie, socializácia a výchova k ľudskosti,
rodí sa osobné i spoločenské nešťastie, sklon ku izolovanosti, závislostiam,
ktoré vedú ku stále rozšírenejším duševným chorobám, alebo aj stále rastúcim
prejavom násilia v školách i v rodinách.
Skúsenosti
zahraničných firiem pôsobiacich na Slovensku hovoria o ich spokojnosti s vedomostnou úrovňou
našich absolventov, ale veľký nedostatok vidia v pasivite,
v očakávaní na príkazy, rozkazy, odporúčania... Táto pasivita je, podľa
môjho názoru, jeden z najvážnejších faktorov, ktoré ovplyvňujú nezamestnanosť
v regiónoch, alebo tzv. „vymieranie“ obcí – odchod mladých ľudí preč
z rodnej obce „za prácou“...
Ako zobudiť mladú generáciu ku
zodpovednosti a činorodosti? Určite nie tým, že sa žiaci a študenti
(a tým samozrejme aj učitelia) zaťažia ešte vyšším množstvom preberanej látky.
Ľudia z praxe vedia, že dôležité je mať osvojené základné princípy,
schopnosť mať prehľad, vedieť kde a ako hľadať informácie, a mať
sebavedomie a zodpovednosť vedieť ich použiť. Pre prípad praktického
smerovania sa v danej oblasti školeniami a samovzdelávaním príslušné
vedomosti doplnia. Tak to funguje ako v USA, tak aj vo Veľkej Británii. Veľa
vedomostí bráni rozmýšľaniu, tvorivosti a rozhodovaniu, takže naše školy,
ktoré „produkujú“ síce vzdelaných mladých ľudí, ktorým nechýba odvaha zapýtať
si plat, ale zväčša si neuvedomujú, že o životnej praxi nič nevedia.
V minulosti deti od útleho veku
museli pomáhať v domácnosti, pri opatrovaní zvierat, pomáhali pripravovať
drevo, pomáhali v prácach na poli, alebo v lese, samozrejme podľa
svojich schopností. Do školy sa chodilo hlavne v zime, keď sa kolotoč prác
okolo domu ukončil. Talentované deti sa učili viac – zväčša samostatne, alebo
pod dohľadom učiteľa, aby mohli pokračovať v štúdiu vo vzdialených
mestách, kde boli vyššie stupne školstva. Dodnes patria mnohí z týchto
chudobných odchovancov ku výkvetu slovenského umenia, vedy, techniky, náboženstva.
Bieda, nové okolnosti a práca ich urobili silnými a ctižiadostivými.
Také osobnosti ako Adam František Kollár, Matej Bel,
Andrej Kmeť, Štefan Moyzes, Jozef Murgaš, Martin Benka a ďalší sú
príkladom životnej výzvy, ktorú mladí ľudia prijali.
Naše školstvo asi len ťažko prehodí
výhybku a z tzv.štátneho školstva (ktoré sa zväčša od bývalého „plánovaného“
– formálneho - socialistického temer vôbec nezmenilo) sa nestane behom niekoľko
rokov progresívnym školstvom stavajúcim na tvorčom, individuálnom vzdelávaní,
ako to je vo waldorfskej škole, alebo v škole typu Montessori. Čo však
môže urobiť, môže začať pracovať s praktickým rozvíjaním „osobnosti
a charakteru“ mladého človeka, vlastností, ktoré patria do oblasti rozvoja
EQ (Emocionálnej inteligencie), ktorá je pre praktický život rovnako dôležitá,
alebo aj dôležitejšia ako IQ – rozumová inteligencia. Pripomeňme si, že ku EQ
patria také vlastnosti ako trpezlivosť, empatia, vytrvalosť, odvaha, schopnosť ovládať strach aj prílišný
jemnocit, alebo naopak hrubosť, pestovať
optimizmus, umenie viesť a rozhodovať, a ďalšie...
Obrovské zmeny
v spriemyseľňovaní, robotizácii, komunikácii a informatizácii, zásadného
životného štýlu moderného ľudstva nemôžu ísť bez príslušných zmien na úrovni
výchovy a vzdelávania, pretože následky síce vidíme v ignorancii
spoločenských potrieb, vandalizme, alkoholizme..., ale nič sa nerobí. Nie je to
len rast kriminality a užívanie drog, ale je tu aj dopad na rodiny napr. stúpajúca
rozvodovosť, alebo neschopnosť ľudí prispôsobovať sa zmeneným podmienkam
(neochota cestovať za prácou, nekorektné správanie...), zvyšujúci vek pre odchod
na dôchodok... Tu všade sa premietajú
zvyky bývalej tzv.socialistickej spoločnosti, kde sa malo a muselo čakať
na rozhodnutie „vyšších straníckych orgánov“. Toto strašidlo, že niekto niečo
môže urobiť zle, že radšej nič neurobiť, aby nevznikli problémy – je základný
predpoklad stagnácie... Tieto veci sa nedajú naučiť v škole, pretože samotní
učitelia v zhone za „plánom“ len obmedzene môžu učiť o samostatnosti,
odvahe, trpezlivosti...
Vek dospievania a puberty je
vekom nových impulzov a vzbury, ktorá by sa mala usmerniť správnym smerom.
A množstvo energie, ktoré má dnešná mladá generácia (podobne ako každá
mladá generácia), by sa mala využiť ešte predtým, než ju zničia hlúpe seriály
v televízii, skepsa, nedôvera, klamstvo a pokrytectvo. Podľa
štatistík dnešný mladý človek strávi pred televíziou 3-4 hodiny,
a priemerný tínedžer vidí do 18.roku v televízii asi 40 000
vrážd, klamstiev, podvodov, korupcií, nevier... Myslím, že nám nepomôže, keď
nad tým kývneme rukou, pretože nie je dobré, keď mladý človek považuje vraždu, lož,
korupciu, kriminálny čin, nespravodlivosť... za normálne.
Na druhej strane stav socializácie
našej spoločnosti – na úrovni vzájomnej pomoci starším a zdravotne
postihnutým, susedských vzťahov, ekologických a environmentálnych aktivít,
dobrovoľných verejnoprospešných prác, veľkej politickej i miestnej politickej angažovanosti ...
je minimálny. Niečo robia charitné cirkevné organizácie a neziskové
organizácie, ale je to kvapka v mori utrpenia.
Prirodzená sociálna výchova sa ešte
v minulom storočí odohrávala v tradičnej rodine. Tradičná úloha
rodiny, kde otec, matka a starí rodičia plnili nezastupiteľnú
a jedinečnú úlohu je dnes veľmi oslabená. Len málo rodín žije tento
tradičný model, kde otec ako autorita, vzor sily, zárobku, zástupca vonkajších
mužských hodnôt a matka ako predstaviteľka rodinného krbu so
zabezpečovaním jedla, oblečenia a výchovy boli istotami vo výchove detí...
Spolu s kostolom, miestnou samosprávou a školou boli hlavnými zdrojmi
etických, spoločenských a kultúrno – náboženských hodnôt. Veľmi dôležitým
faktorom vždy bola primeraná pomoc od útleho veku, ktorá viedla ku osvojeniu si
základných pracovných návykov.
Dnes sa týmto nositeľom –
informátorom o sociálnych hodnotách stali masovo komunikačné prostriedky,
predovšetkým televízia, video filmy, počítačové hry, chaty... Na akúkoľvek
potrebu pomoci deti zväčša reagujú –
„prečo ja?“. Škola, ktorá má niekoľko hodín etiky, alebo iných spoločenských
a prírodovedeckých predmetov v žiadnom prípade nenahrádza výchovu ku
sociálnemu mysleniu a správaniu detí. Nemá na to čas, ani prostriedky.
Ľudskosť sa nedá naučiť inak ako v praxi. Pokiaľ sa toto nepodchytí ešte
na základnej škole, neskôr už mladý
človek stráca formovateľnosť a stráca aj chuť sa zmeniť.
Z jedného extrému v minulom
socialistickom režime, kde všetko bolo škrtené, usmerňované, obmedzované
„straníckymi nomenklatúrami“, sme sa dostali do druhého extrému, kde sa
všestrannou voľnosťou vytvárajú podmienky, kde je všetko dovolené, pričom
nebezpečenstvá sú zrejmé. Mladí ľudia sú zavalení obrovským množstvom
informácií a zväčša nie sú schopní sa orientovať a bránia sa ich ignoranciu.
„Zachraňujú“ sa ignoranciou, alkoholom,
cigaretami a žiaľ stále stúpajúcou kriminalitou, záškoláctvom... V
skutočnosti môžeme o nich hovoriť ako o „zablúdenej“ generácii, pretože
vyrastajú s idolmi slávy, hojnosti peňazí, konzumu a statkov mimo
dohľadu, ale žiaľ bez morálneho pozadia. Pravda, láska, statočná práca,
spravodlivosť... pre mnohých mladých ľudí neznamená nič.
Školy, žiaľ, sú tie ktoré „ťahajú za
kratší koniec“. Povinnosti škôl a učiteľov sa stále viac zvyšujú, ale právomoci
- výchovné faktory a možnosť ovplyvňovania vyučovania žiakov sa stále
zmenšuje, ba skôr minimalizuje. Žiak, ktorý povie doma svoju verziu grobianskeho
správania v škole, má na svojej
strane nielen rodinu, ale aj právny systém. Škola i právny systém má síce
vychovávať a hájiť práva dieťaťa, ale, a týka sa to predovšetkým veľkých
miest, deti dospievajúce o niekoľko rokov skôr vďaka „ulici“
a kriminálnym seriálom v TV sú také „vyškolené“ v oblasti zlého
správania, že škola si s nimi nevie rady a policajné orgány sa musia stále
viac zapodievať detskou a mládežníckou kriminalitou. To sa deje na základných
i stredných školách.
Vychovávajú príklady. Či je to
v rodine, alebo v škole, fajčiar nemôže žiakom zakazovať fajčenie...
Takto pracuje príklad. Podobne je to s autoritou, ktorú mladí ľudia stále
vidia vo filmoch, alebo na štadiónoch, pretože autorita v domácnosti je zväčša
bublina bez efektu. Autoritu nie je možné získať ani univerzitou, ani školeniami
a už vôbec nie nejakými hodnotiacimi kritériami, ktoré si niekto vymyslí
od zeleného stolu (tak ako to bolo v obľube v predošlom režime!).
Autorita je dlhoročná mravčia práca na sebe samom v oblasti pravdy, spravodlivosti,
rešpektu, pomoci a lásky k žiakovi, v odbornosti, v čestnosti,
v empatii ku sebe i ku ostatným... Učiteľ / Rodič s láskavou
autoritou, rozhľadom, vysokým humanistickým ideálom naučí, ale súčasne aj dá
príklad mnohým ďalším, ktorí ho chcú nasledovať.
Merítkom úspešnosti učiteľa je odovzdaná múdrosť, ktorú si
mladý človek odnesie do života. Merítkom hodnoty učiteľa by nemali byť body
a kritéria, ktoré sa vzťahujú na všetko možné, len nie na prípravu žiakov
pre praktický život. Učiteľ je umelec, pomáhajúci detskej duši nájsť
v živote istoty, hodnoty, jedinečné pre jeho osobu. Učiteľ je hudobník,
ktorý pomáha dieťaťu zachytiť jeho pieseň srdca, je maliar, ktorý vedie ruku
žiaka, aby nakreslilo svoj vlastný skutočný náčrt / obraz života, učiteľ je
sochár - dizajnér, ktorý pomáha žiakovi skonštruovať vlastné auto / lietadlo –
životný štýl - pre cestu životom. Nie je nastavovač automatov, nestojí pri
automatickom páse s rovnakým kľúčom a nerobí s tzv. živým
materiálom, ako si niektorí plánujúci úradníci od zeleného stola myslia
a chcú učiteľov takýmito urobiť.
Na strednej škole som učil talentovaného študenta, básnika – vedúcu
osobnosť medzi vrstovníkmi, ktorý keď prišiel o všetky ilúzie
o zmysle života (klamstvo, krádeže, ohováranie, korupcia – všetko ako „normálny
život“), pracoval s myšlienkami od sebevraždy až po užívanie drog (čo nie
je od seba až tak ďaleko). Niekoľko priateľských slov, odborného pohľadu
a nádeje mu posunulo jeho „životný súradnicový systém“ do správneho
ťažiska a nadobudol zmysel života.
Nie však o príprave učiteľov a vedení
žiakov chcem v tomto článku písať, pretože pokiaľ štát a miestne inštitúcie nebudú podporovať pravdivé
učiteľstvo a školstvo a naopak
učitelia sa budú zaťažovať papierovaním, bodovaním a všemožnými
prekážkami (nekompetentné zásahy do učebných osnov, nevhodné učebnice, nedostatok
učebníc, slabé ocenenie, zle postavený cieľ vyučovania mimo všestranný rozvoj
osobnosti...), tak to bude síce zreformované, ale stagnujúce. Dovoľujem si
voľne citovať Nový Zákon, ktorý hovorí,
že keď sa sústavne nepracuje v smere dobra, nastupuje cesta zla.
Chcem hovoriť o dobrovoľníckom
systéme, ktorý veľmi dobre funguje v anglických školách vo Veľkej Británii
a ktorý by sa v primeranej podobe mohol uplatniť aj v našom
školstve / komunitnom živote. Dobrovoľníctvo v Anglicku je zamerané do
rôznych oblastí – je to pomoc starším ľuďom, sú to verejnoprospešné práce, environmentálne alebo
ekologické práce a služby, alebo aj pomoc verejnoprospešným organizáciám –
miestnej samospráve, nemocniciam, technickým službám, prípadne neziskovým občianskym
združeniam...
Je známe, že na našich školách „pracuje“
len cca 10-15% detí. Tie usilovnejšie
a šikovnejšie sa nielen pravidelne učia, ale aj zúčastňujú na všemožných
súťažiach, olympiádach... Sú to zväčša stále tí istí žiaci, ktorí častokrát
majú ešte v programe ľudové školy umenia a nejaký šport. Zvládajú to, aj
keď majú program výrazne nabitý. Žiaci, ktorí si horko ťažko napíšu domáce
úlohy nestíhajú nič... Je to ako v ich povahe, alebo je to aj v povahe
ich rodičov a práve tu pomôže zmeniť štandardný spôsob myslenia a správania
novými opatreniami.
Dobrovoľníctvo ako systém
pravidelnej pomoci starším, zdravotne postihnutým, nevládnym, ako spôsob
pravidelnej starostlivosti o životné prostredie, organizovanie športových
/ skautských /znalostných hier na ulici... je to, čo má priviesť ako žiakov ku
samostatnému, systémovému prístupu za rámec svojho egoizmu a osvojiť si
minimum samostatnosti - zrelosti. Má umožniť vidieť problémy iných
a naučiť sa riešiť, porovnávať skutočné životné problémy a urobiť si
aký – taký hodnotový rebríček. Súčasne by to malo motivovať aj ku teamovej
spolupráci, písaniu a vypracovávaniu projektov, ktoré sú v zahraničí
používané v podstatne vyššej miere ako súčasť vyučovacieho procesu
a tak zvýšiť účasť žiakov na vyučovaní.
Dobrovoľníctvo by sa týkalo žiakov
8.ročníka základných škôl, a 3.ročníka stredných škôl (u štvorročných
SŠ), pomoc / práca by bola vykonávaná aspoň tri krát týždenne s časovou
náročnosťou podľa druhu nie viac ako dve hodiny naraz. Pomoc starším osobám pri
nákupe, pri upratovaní, alebo pri čítaní časopisu / knihy u dievčat na
jednej strane a úpravy zelene, zbieranie smetí paličkou s háčikom pri
bytovke, alebo oprava / farbenie / vybudovanie detských ihrísk, sadenie
a ochrana zelene pre chlapcov sú len niektoré príklady, ktoré napomôžu
nielen spoločnosti, ale aj mladému človeku získať sebadôveru a možnosť
zviditeľniť sa pred svojimi spolužiakmi a spoločnosťou.
Samotný priebeh i scenár by
nemal organizačne ani výkazovo zaťažovať školy, okrem záverečnej evidencie na
koncoročnom vysvedčení a výstupných hodnotiacich formulároch, alebo
zapracovania témy do niektorých predmetov. Evidencia by sa robila cestou
mesačných projektov na nástenkách v triedach/ Internete školy. Evidenciu
a kontrolu by riešila žiacka / študentská / triedna/ školská rada, ktorá by taktiež
riešila dochádzku a úroveň poskytnutých služieb / prác.
Prehľad o uskutočnených službách /
prácach by mal ísť na miestnu samosprávu, ktorá môže v rámci svojich
právnych a územných kompetenciách ponúknuť určité práce, alebo reagovať na určité požiadavky občanov
/ starších / mladých ľudí.
Obzvlášť
dobré služby by mali byť zviditeľnené na Internete. Tu by taktiež mali byť priebežne
ponúkané rôzne služby príslušných regiónov, alebo aj možnosť účasti na
projektoch charitných, environmentálnych, neziskových organizácií...
Efekt takejto sociálnej práce pri
frekvencii 3 krát týždenne sa dosahuje, podľa mojich skúseností manažéra
životného štýlu, minimálne za 4 mesiace, ale skutočne hlbšie zmeny
v oblasti zmeny psychiky a charakteru osoby prichádzajú až po 7-10
mesiacoch, pritom je dôležitá pravidelnosť, systémovosť, schopnosť nájsť si
náhradu napríklad v prípade choroby, schopnosť prezentovať a obhájiť
si svoju prácu. Je preto odporúčané, aby sa žiaci zúčastnili „sociálnej stáže“
aspoň jeden školský rok – 10 mesiacov.
Na základe prieskumov mladí ľudia
zväčša nemajú námietky voči dobrovoľníckej práci. Dnešné problémy sú skôr vo
vyhľadávaní a zadeľovaní práce a v systematickom podchytení
takýchto aktivít. Problém je taktiež v ocenení služby / práce, kde by
pomohla previazanosť na štúdium na ďalší stupeň vzdelávania, alebo určité spoločenské
/ obchodné výhody typu zliav a samozrejme individuálna šikovnosť / rodinný lobbing.
Navrhovaný
systém vzájomného hodnotenia žiakmi / študentmi by mohol napomôcť vo zvýšení
aktivity, zodpovednosti, sebauvedomení, ale aj schopnosti nielen si nejakú
službu / prácu vybrať, ale vedieť ju aj dlhodobo riešiť. To prináša mladému
človeku tú najvyššiu odmenu - v poznaní seba samého a svojich schopností a
ocenenie kolektívom spolužiakov a spoločnosti. Patrila by tu možnosť pochváliť sa
pred kolektívom spolužiakov cestou prezentácie na nástenkách, doma
v rodine, či na Internete, na obecnom / mestskom úrade.
Dobrovoľnícky systém by mal napomôcť
zlepšeniu komunikácie medzi žiakmi, ale tým, že by sa riešili aj mnohé
závažnejšie problémy v danej komunite, malo by to viesť ku lepšej
komunikácii medzi susedmi, ku riešeniu problémov, ktoré sa dnes presúvajú,
pretože niet toho, kto by ich chcel riešiť. Malo by to prispieť ku výraznému
zlepšeniu bezprostredného životného prostredia, alebo riešeniu rôznych
protikrízových aktivít (úprava terénov, tokov potokov...) – samozrejme vekovo
primeranou úrovňou pochytenou prehľadnými zmluvami a odborným, skúseným
vedením.
Čiastočným
obmedzením voľného času mladých ľudí by menej pozerali na televíziu, menej
navštevovali pochybné zariadenia, a ich pozeranie Internetu by malo byť zmysluplnejšie, keď by si
pozerali, čo ako kto akým spôsobom niečo realizoval...
Mnohé z nápadov mladých ľudí by
sa dali riešiť prostredníctvom miestnych, ale aj zahraničných projektov
a grantov, čo by mohlo pritiahnuť do regiónov jednak investície, nové
nápady, zlepšenie a skvalitnenie služieb, zviditeľnenie regiónov spojené
so vzájomnými návštevami mladých.
Samotné dobrovoľníctvo by malo
prispieť ku oživeniu služieb vo všetkých regiónoch a ku „prebudeniu“
mladých ľudí do samostatnejšieho sociálneho i ekonomického života v dospelom
veku. Súčasne by mal vzniknúť pomerne rozsiahly spoločenský sektor služieb,
ktorý by vychádzal so skutočných potrieb a napomohol by miestnemu obehu
peňazí v rámci novovzniknutých služieb a kooperácie medzi občanmi, regiónmi.
Celý systém dobrovoľníctva by mohol napomôcť vyviaznuť
z letargie, do ktorej sa naša spoločnosť dostáva stále viac. V roku
1989 to boli študenti, ktorí sa podieľali na „zobudení“ spoločnosti ku osobnej,
sociálnej, i politickej slobode a dnes
práve starší žiaci a študenti stredných škôl by svojim novým pohľadom a účasťou
na riešení sociálnych problémov mohli napomôcť zobúdzať spoločnosť ku riešeniu
nielen páliacich, ale už dávno „prihorených“ problémov.
Prečo by mali riadiť dobrovoľníctvo na školách priamo
školské rady mladých? Pretože veci riadené učiteľmi a vedením školy, ako
povinné aktivity, sú zväčša neobľúbené, sú často obchádzané a je treba
obrovskú energiu a kontrolu, aby bežali plynulo a samoregulačne. Žiaci
8.ročníka na základnej škole, alebo 3.ročníka na strednej škole budú mať radosť
z tvorivej, samostatnej práce, pokiaľ vidia zmysluplnosť
a ohodnotenie (predovšetkým morálne a spoločenské medzi svojimi
vrstovníkmi). Mladí ľudia, ktorí po diskusii a vzájomnej dohode prijmú
nejaký problém ako svoj, sú najlepšími kritikmi i strážcami korektnosti,
čo tiež prispieva ku zlepšovaní osobnej EQ.
Pred samotnou dobrovoľníckou stážou by žiaci ešte behom
6.-7.ročníka ZŠ (2.ročníka SŠ) mali byť oboznámení s motivačnou literatúrou,
alebo silnými filmami - napríklad príbehy Matky Terezy, Alexandra Dubčeka,
Milana Rastislava Štefánika, sv.Františka z Assisi, sv. Martina, Mahátma
Gándhí... V prílohe prikladám skvelú knihu príkladov osobností autora
Jakoba Streita, Chcem byť tvojim bratom, ktorá je písaná štýlom vhodným pre
mladých ľudí.
Dobrovoľnícky sektor má už dnes na Slovensku celkom dobré
zázemie a dobré skúsenosti vrátane realizácie úspešných zahraničných
projektov. Vytvorenie štruktúry koordinačných centier, postupné vypracovanie
zoznamov príležitostí v obciach, uliciach miest, vypracovanie manuálov
a sprievodcov dobrovoľníckej činnosti, zapracovanie hodnotenia do
prijímacieho bodovacieho systému a mnoho ďalších otázok by mal vypracovať riešiteľský team,
ktorý by mal byť vymenovaný čím skôr. V mnohom je možné učiť sa zo
zahraničných dobrovoľníckych skúseností a z rozsiahlej literatúry.
V rámci pomoci firmám sa môžu získavať financie alebo
technická pomoc – sponzoring pre podporu tohto dobrovoľníctva, alebo priamo pre
školstvo, či miestny rozvoj. Aj tu sa môže rozlišovať podľa možností zadávateľov
projektov / práce / služieb.
Vyššie uvedený systém by mal byť radikálnym protikrízovým
riešením zasahujúcim nielen sociálnu sféru, ale zásadný dopad by sa mohol
premietnuť do oživenia regiónov na všetkých úrovniach – priamo i nepriamo
do oblasti životného prostredia,
poľnohospodárstva, miestnych služieb, turistiky, agroturistiky, či priemyslu.
Žijeme dnes hektickú dobu, ktorá na jednej strane prináša
vážne násilie v bežnom civilnom živote, environmentálne problémy, minimalizácia
energetických zdrojov, vážne vojenské, teroristické alebo kriminálne udalosti, ale
spoločenská mobilizácia voči týmto vonkajším atakom nie je temer žiadna. Čakáme,
kedy čo „rupne“ a kedy naši žiaci začnú strieľať po spolužiakoch tak, ako
sa to deje v USA?
Vďaka komunikačným a informatizačným zlozvykom sa
z ľudí stáva pasívna a prizerajúca spoločnosť, ktorá sa stále viac
skrýva do izolácie (vidíme to na účasti na voľbách) a čaká. Vo svete sa bagatelizujú tradičné
náboženské hodnoty a tie sa dokonca presúvajú do agresívnej, militantnej
podoby, alebo sa tvoria agresívne extrémistické združenia, kde sa využívajú
scestné myslenie mladých ľudí. Žijeme v kritickom historickom čase
a vidíme na tragédii Fukušimy, otravách potravín, klimatických katastrofách, stúpajúcej
kriminalite, rozkolísanej ekonomike, že nám nepomôže, keď sa budeme tváriť, že
sa nič nedeje.
Mladí ľudia chcú tvoriť, pracovať, komunikovať. Chcú
a túžia byť samostatnejší. Čo keby pracovali a komunikovali pre dobrú vec,
namiesto toho, aby čumeli do televízie, využívali Pokec či Facebook na hlúposti,
alebo z dlhej chvíle ohovárali, rozbíjali a kradli? Čo tak dať šancu mladým,
aby našli seba samých v užitočnosti a aspoň trochu vrátili spoločnosti
svoj dlh? Čo tak naučiť ich, aj seba, vidieť veci novými očami? Čo naučiť sa viac dôverovať, že dobro
a pravda môžu zvíťaziť?
V Michalovciach
1.7.2011